Indiase gele dahl: makkelijk én gezond!

Voordat we naar India verhuisden had ik volgens mij nog nooit Indiaas gegeten. En nu tover ik zeker twee keer per week een lekkere curry op tafel.


Wij woonden in Chennai, het zuiden en daar heb je weer heel andere gerechten dan in het noorden. Maar één gerecht was overal standaard favoriet: Yellow Dahl! Een super gezond en makkelijk te bereiden gerecht: Indiaas koken is niet altijd ingewikkeld. Let's get to it! Je hebt nodig (voor twee pers):

  • 2 kopjes rode linzen (ze gebruiken in India een andere soort, maar dit smaakt hetzelfde, en is veel sneller klaar!)

  • 3 groene chili's (van de oosterse supermarkt)*

  • 1 kleine eetlepel komijnzaadjes

  • 3 tomaten

  • 1 theelepel kurkuma

  • Zout

  • Optioneel: teentje knoflook

  • Optioneel: Verse koriander

  • Optioneel: Curry leaves (van de oosterse supermarkt)

Zo maak je het klaar: Snijd de tomaten in blokjes en de chili's in heel kleine stukjes (verwijder de zaadjes). Breng water aan de kook in de pan (3 kopjes water per 1 kopje linzen). Voeg vervolgens de linzen toe en roer het even door elkaar. Voeg hierbij de eetlepel kurkuma toe, wat zout en eventueel een teentje knoflook. Verhit vervolgens in een koekenpan wat olie. Voeg daaraan vervolgens de komijnzaadjes en eventueel de curry bladeren toe. Voeg dan na ongeveer een minuutje de tomaten en groene chili's toe. Laat dit op zacht tot medium vuur staan zodat de tomaten lekker zacht worden. Wanneer de rode linzen mooi zacht zijn gekookt en je tomaten zacht zijn, kun je de mix vanuit de koekenpan bij de linzen voegen. Even goed roeren en nog even 1 a 2 minuutjes zachtjes laten staan. Je 'Yellow Dahl' is dan klaar! Je kunt dit met zowel rijst als (Indiaas) brood eten, of als losse soep.


Nala Saapdinga, ofwel eet smakelijk! :-)


1 weergave0 opmerkingen